Special Screenings

Optical Hopscotch: The Animation of Jonathan Djob Nkondo

Jonathan Djob Nkondo, a London-based illustrator and animator hailing from France, discovered his passion for drawing at a tender age, ignited by his fascination with cartoons and animation. Drawing from the alluring realms of his beloved manga and cartoons, Nkondo crafts dreamy animations that transport audiences into fantastical sci-fi landscapes.

Nkondo’s animation style is elegantly simple yet remarkably profound: employing minimal strokes, vibrant colours, and geometric shapes, he breathes life into his imaginative worlds. His creations challenge conventional norms of narrative filmmaking by skillfully conveying rich stories with minimal visual information. With this approach, he reimagines textures, shapes, and movement in myriad quirky ways, prompting viewers to question their perceptions while effortlessly engaging them in straightforward narratives.

A retrospective showcasing Nkondo’s magnetic body of work will unfold throughout OIAF 2024, offering a glimpse into his artistic evolution. Nkondo will be in attendance throughout OIAF 2024 as a jury member and speaker.

FR

Jonathan Djob Nkondo, un illustrateur basé à Londres, mais Français d’origine, a découvert sa passion pour le dessin alors qu’il était tout petit — depuis sa fascination pour les dessins animés et l’animation. Tirant son inspiration des royaumes enchanteurs de ses bienaimés mangas et dessins animés, Nkondo confectionne des animations oniriques qui transportent le public dans des paysages de science-fiction fantastiques.

Le style d’animation de Nkondo est élégant dans sa simplicité, quoique remarquablement profond : grâce à son emploi de coups de crayon minimaux, de couleurs vibrantes et de formes géométriques, il insuffle de la vie dans ses mondes imaginatifs. Ses créations défient les normes conventionnelles de cinématographie narrative en rendant des histoires riches d’une main de maître avec un minimum d’information visuelle. Grâce à cette démarche, il réimagine des textures, des formes et du mouvement dans une myriade de façons originales, menant les téléspectateurs à questionner leurs perceptions, tout en les engageant sans effort dans de francs récits.

Une rétrospective mettant en vedette la collection d’œuvres magnétiques de Nkondo sera offerte tout au long de l’OIAF 2024, donnant un aperçu de son évolution artistique. Nkondo sera présent à l’OIAF 2024 en tant que membre du jury et conférencier.

This program plays on a loop as an installation open to the public. No tickets necessary.

Arts Court: The Knot
Wednesday, September 25, 3:00 pm* – 9:00 pm
*Opening with Nkondo in attendance
Thursday, September 26, 10:00 am – 9:00 pm
Friday, September 27, 10:00 am – 9:00 pm
Saturday, September 28, 10:00 am – 11:00 pm
Sunday, September 29, 10:00 am – 6:00 pm

Restless Stillness: The Puppet Animations of Ivana and Thomas Volda

The stop-motion films by the Croatian duo, Ivana and Thomas Volda, possess an uncanny stillness that conceals profound inner turmoil. Within their mostly silent narratives, protagonists frequently traverse the realms of dreams, memories, fantasies, and reality, seemingly adrift in a fractured sense of self and purpose.

Drawing inspiration from cinematic luminaries such as Jan Švankmajer, Andrei Tarkovsky, and Roy Andersson, the Voldas have sculpted a hypnotic and enigmatic body of work. Their creations invite viewers into a vast expanse of interpretation, where individual perceptions and meanings can take flight.

In this retrospective presented at OIAF 2024, the Volda’s highly original personal works will be screened alongside commissioned films and their intriguing contributions to the works of other artists (notably the widely acclaimed Hedgehog’s Home).

FR

Les films image par image du duo croate, Ivana et Thomas Volda, possèdent une immobilité surprenante qui cache un profond bouillonnement interne. Dans leurs récits plutôt silencieux, les protagonistes traversent fréquemment les mondes des rêves, des souvenirs, des fantasmes et de la réalité, vraisemblablement emportés par un sens fracturé de soi et de raison d’être.

S’inspirant des sommités du cinéma telles que Jan Švankmajer, Andrei Tarkovsky, et Roy Andersson, les Voldas ont sculpté une collection d’œuvres hypnotiques et énigmatiques. Leurs créations invitent les téléspectateurs dans une vaste étendue d’interprétation, où les perceptions individuelles et les définitions peuvent prendre leur envol.

Dans cette rétrospective présentée à l’OIAF 2024, les œuvres personnelles très originales des Volda seront projetées aux côtés de films commandés et de leurs contributions intrigantes aux œuvres d’autres artistes (notamment, le film largement acclamé, Hedgehog’s Home).

Saturday, September 28, 3:00 pm
Arts Court Theatre

Sunday, September 29, 1:00 pm
Arts Court Theatre

What Is It Good For?: Experiences of War in Animation

Every day, we are bombarded with images. From social media to film and television, the power of images to influence the way we think, breathe, and live is in a constant state of evolution, assailing us with each passing day. It’s no surprise then that animation and war have always gone hand in hand: first to sway the masses in the name of glory and country, then as a method of navigating the harrowing experiences of wartime. The power of animation transcends boundaries, barriers, and borders, calling on viewers to witness the horrors of war, and begging them to remember the suffering that accompanies it.

FR

Chaque jour, nous sommes bombardés d’images. Des médias sociaux, en passant par les films, puis la télévision, le pouvoir des images d’influencer la façon dont nous pensons, respirons et vivons est dans un état de constante évolution, nous assaillant chaque jour. Il n’est pas surprenant que l’animation et la guerre aient toujours été étroitement associés : d’abord, pour influencer les masses au nom de la gloire et du pays, puis en tant que méthode pour explorer les expériences atroces de la guerre. Le pouvoir de l’animation transcende les limites, les obstacles et les frontières, demandant aux téléspectateurs d’être témoins des horreurs de la guerre et leur demandant de se souvenir de la souffrance qui l’accompagne.

Part One

Thursday, September 26, 1:00 pm
Arts Court Theatre

Sunday, September 29, 5:00 pm
Arts Court Theatre

FILM LIST

Part Two

Thursday, September 26, 7:00 pm
Arts Court Theatre

Friday, September 27, 3:00 pm
Arts Court Theatre

FILM LIST

Threads and Fibres: Animated Textiles

From the soft and pliable qualities of fabric to techniques like embroidery and quilting, textiles have inspired animators for over a century. Working with materials like cotton, wool, and polyester, artists featured in this special screening embrace textiles as a layered and tactile medium. Their films use fabric to fashion textured worlds, animate compositions inspired by textile patterns, and explore the cultural politics of clothing. Guest curator Alla Gadassik, founder of the Animate Materials Workshop, will introduce the screening with a brief history of animated fabric. Animation fans, textile enthusiasts, and secret knitters will enjoy this special event.

FR

Des caractéristiques douces et souples du tissu, en passant par les techniques comme la broderie et le matelassage, les textiles inspirent les animateurs depuis plus d’un siècle. Travaillant avec des matériaux comme le coton, la laine, et le polyester, les artistes présentés dans cette projection spéciale, ont adopté les textiles en tant que médium de couches et de perception tactile. Leurs films utilisent du tissu pour créer des mondes texturés, des compositions animées inspirées par les motifs de textile, et expliorent la politique culturelle des vêtements. La curatrice invitée, Alla Gadassik, fondatrice de l’Animate Materials Workshop, présentera la projection avec une brève histoire du tissu animé. Les amateurs d’animation, les enthousiastes du textile et les tricoteurs secrets aimeront cet événement spécial.

Thursday, September 26, 11:00 am
Arts Court Theatre

Friday, September 27, 5:00 pm
Arts Court Theatre

FILM LIST

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