Intersections: 3D Experimental Animation
Intersections: 3D Experimental Animation

INTERSECTIONS: 3D EXPERIMENTAL ANIMATION
RECOMMENDED FOR 14+ / SUGGÉRÉ POUR PLUS 14 ANS ET PLUS

Can something imaginary be considered realistic? Can something be believable if it doesn’t actually exist? Computer- synthesized visuals are realistic and yet are complete fantasy. Featuring the works of animators working specifically in this grey zone, the films of “Intersections” draw attention to the smallest details found in our world: to texture, to surface, and to the simple movements of everyday objects and organisms. The aim of this programme is to point to areas of differentiation between the real and the realistic, and to likewise identify points of intersection between animation art and industry, as well as analog and digital filmmaking techniques. These points of convergence highlight the exciting potential found in the increasingly creative conversations between these often conflicting worlds.

Curated by Keltie Duncan.

Individual tickets are available online (here for Thursday, September 20th at 1:00 PM, and here for Saturday, September 22nd at 5:00 PM) and also at the door 15 minutes before showtime for GALAS and 30 minutes before showtime for all other screenings. Passholders have priority seating at all GALA screenings (jury and filmmakers in attendance). Animation Six-Pack ticket holders are given passholder priority. 

Peut-on considérer qu’un objet imaginaire est réaliste ? Peut-on croire en une chose qui n’existe pas ? Les images synthétisées par ordinateur sont réalistes, et pourtant elles relèvent de la plus totale fantaisie. Regroupant des films d’animateurs travaillant spécifiquement dans cette zone grise, Intersections attire l’attention sur les plus petits détails de notre monde : la texture, la surface et les mouvements simples des objets et organismes quotidiens. Ce programme veut montrer des zones de différenciation entre le réel et le réaliste, et trouver des recoupements entre l’art et l’industrie de l’animation de même qu’entre les techniques de réalisation analogiques et numériques. Ces convergences soulignent le potentiel passionnant des conversations de plus en plus créatrices que peuvent avoir ces deux mondes souvent en conflit.

 Les billets à l'unité sont disponibles en ligne (ici pour jeudi 20 septembre à 13h00, et ici pour samedi 22 septembre à 17h00) et directement sur les lieux du festival 15 minutes avant les projections de GALA et 30 minutes à l'avance pour toutes les autres projections. Les titulaires d'un laissez-passer sont prioritaires pour les places assises aux projections de GALA (auxquelles assistent le jury et les réalisateurs). Les titulaires de billets demi-douzaine d'animation disposent de la même priorité pour les places assises.

Title  Director Year TRT
Calculated Movements
Larry Cuba
1985 6:00
Magnetic Movie
Ruth Jarman and Joe Gerhardt
2009 4:47
Dust Breedings
Jan Godlfuss
2011 2:51
Droplets
Simon Fielder
2011 2:45
Mimic
Lucio Arese 2012 1:46
Grau
Robert Seidel 2004 10:01
Peripetics
Zeitguised 2009 3:20
Press+
Benjamin Ducroz 2010 1:27
Surface Detail
Tom Beddard 2011 3:10
Light
David Parker, Carlos Vernon 2011  
Matter (Excerpt)
Quayola 2012 3:07
Les Objets Impossibles - Objet 2 (Excerpt)
Pedro MAri and Natan Sinigaglia 2011 2:00
20 Hz
Ruth Jarman and Joe Gerhardt 2012 4:59
Let's Face Symmetry
Pablo Gostanian 2002 0:32
Grantz Graf
Alex Rutterford 2002 3:58
Topologies (Excerpt)
Quayola 2012 2:28
Matter (Excerpt)
Quayola 2012 3:07
Les Objets Impossibles - Objet 2 (Excerpt)
Pedro Mari and Natan Sinigaglia 2011 2:00
Simple Harmonic Motion Study #5D
Memo Atken 2011 5:20
200 Nanowebbers
Ruth Jarman and Joe Gerhardt 2009 2:46
  Back to All Screenings Next Retrospective >>